Terug naar overzicht

Jouw voorbereiding voor een triatlon

Concap artikelen (23)

Een triatlon bevat 3 sporten: zwemmen, fietsen en hardlopen. Deze volgorde ligt vast en wordt elke triatlon opnieuw zo afgelegd. Er bestaan ook verschillende triatlon afstanden die we in het artikel bespreken. Maar naast de fysieke inspanning is het ook belangrijk om te kijken naar de voeding en sportdrank. Lees hieronder meer hoe jij jezelf kan voorbereiden op een triatlon.

De triatlon afstanden

In België zijn 5 verschillende afstanden gekend. (1)

  • De mini is een triatlon waarbij men 250-375 meter zwemt, men 10 km fietst en 2,5 km loopt. 
  • De achtste is de combinatie van 500-750 meter zwemmen met 20 km fietsen en 5 km lopen.
  • De kwart of standaard afstand houdt 1000-1500 meter zwemmen in gevolgd met 40 km fietsen en 10 km lopen.
  • De halve triatlon is de combinatie van 1900 meter zwemmen met daarna 90 km fietsen en als laatste 21,1 km lopen.
  • De volledige is een triatlon waarbij men 3800 meter zwemt gevolgd door 180 km fietsen en daarna 42,2 km lopen.

De voorbereiding op een triatlon

In dit artikel focussen we ons vooral op de volledige triatlon. Voor je een volledige traitlon meedoet heb je natuurlijk al veel trainingen achter de rug. Maar heel belangrijk is dat je niet enkel de fysieke voorbereiding doet maar ook op vlak van voeding. Test uit wat jouw maag aan kan tijdens deze zware fysieke inspanningen en wat juist niet. 

Voor een triatlon is het belangrijk om genoeg koolhydraten op te nemen aangezien een triatlon begint met zwemmen. Tijdens het zwemmen is een bidon meenemen of een energiereep niet mogelijk. Daarom ontbijt ongeveer 3 uur voor men start met de triatlon. Zo zorgt het eten niet voor maag- of darmklachten tijdens de wedstrijd.
Gebruik 2 uur voor de triatlon 4 capsules (voor een man) of 3 (voor een vrouw) van de Concap Amino+AKG. Deze zorgt voor extra houding tijdens de wedstrijd. Opgelet dit supplement gebruik je best minstens 3 dagen voor de wedstrijd voor op te laden. 

Eet een kwartiert voor de wedstrijd een energiereep zoals onze Concap energiereep Nougat of ontdek onze andere smaken zoals banaan, citroen en de classic. Hierdoor krijg je een boost tijdens het zwemgedeelte. Vergeet niet tijdens het fietsen en lopen  genoeg te eten en drinken. Dit om je energie te geven maar ook om de zouten opnieuw aan te vullen. Wat jouw lichaam aan kan tijdens de wedstrijd van hoeveelheid koolhydraten moet je zelf uitzoeken tijdens de voorbereidende trainingen.

Tijdens het fietsgedeelte wordt aangeraden rond de 60 à 70g koolhydraten per uur. 
Tijdens het loopgedeelte wordt minder aangeraden rond de 40 à 50g koolhydraten per uur. Maar dit hangt af van jouw lichaam. Sommige atleten kunnen tot wel 90g per uur opnemen. Daarom dat je dit zeker eerst moet uitproberen tijdens de trainingen. 

Een aantal voorbeelden:

Na de triatlon

Herstel is ook heel belangrijk. Daarom kan je nadien gebruik maken van onze Concap Recovery-shake chocolade-karamel of van de Concap recuperatiereep met chocolade. Gebruik voor het slapen gaan nog onze Concap Amino A of Amino O afhankelijk van uw bloedgroep. Deze bevorderen het herstel van de spieren.

Graag advies op maat?

Heb jij factoren waar jij rekening mee moet houden? Zoals sterk transpireren, blessures in het verleden, of andere zaken? Kom langs in onze winkel of stuur een mailtje naar natacha@concap.be.

De voedingssupplementen mogen niet ter vervanging van een gezond en gevarieerd eetpatroon gaan.
De aanbevolen dagelijkse dosis niet overschrijden zonder medisch advies.
Koel en droog bewaren buiten direct zonlicht.

Bron 1

Inschrijven

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe producten & handige tips.